Odpady z klinik medycyny estetycznej – obowiązki i odpowiedzialność placówek beauty

Odpady z klinik medycyny estetycznej – obowiązki i odpowiedzialność placówek beauty
- Rodzaje odpadów medycznych w klinikach medycyny estetycznej
- Wymogi prawne dotyczące odpadów medycznych w branży medycyny estetycznej
- Konsekwencje niewłaściwej utylizacji odpadów w klinikach beauty
- Odpowiedzialność placówek beauty – jak zapewnić zgodność z przepisami dotyczącymi odpadów?
Kliniki medycyny estetycznej wytwarzają odpady medyczne szczególnego rodzaju. Odpowiednie gospodarowanie odpadami staje się niezbędne, jeśli chcemy podnieść prestiż naszej działalności poprzez zapewnienie określonego poziomu bezpieczeństwa naszym pacjentom oraz personelowi medycznemu, jak również środowisku naturalnemu. Niewłaściwe postępowanie z odpadami może prowadzić do poważnych konsekwencji — zarówno tych zdrowotnych, jak i prawnych.
Rodzaje odpadów medycznych w klinikach medycyny estetycznej
Odpady z klinik medycyny estetycznej możemy podzielić na kilka kategorii. Podstawowymi rodzajami odpadów, które powstają w wyniku pracy kosmetologów i lekarzy są odpady medyczne zakaźne, niebezpieczne odpady medyczne inne niż zakaźne oraz pozostałe odpady medyczne – w ramach tak usystematyzowanych grup możemy dokonać dalszego rozróżnienia odpadów na tzw. odpady „ostre” oraz „nieostre”.
Poprzez odpady medyczne zakaźne (w daleko idącym uproszczeniu) rozumiemy co do zasady wszelkie materiały, które miały lub mogły mieć kontakt z płynami ustrojowymi, takie jak np. igły, skalpele, gaziki, rękawiczki czy opatrunki. W pojęciu odpadów „ostrych” mieszczą się natomiast wszelkiego rodzaju odpady o ostrych końcach lub krawędziach, takie jak np. wspomniane już igły, skalpele, ampułki, które każdorazowo wymagają specjalnego traktowania ze względu na potencjalne ryzyko przerwania opakowania i doprowadzenia do zranienia lub, co gorsza, zakażenia osoby zaangażowanej w proces gospodarowania odpadami.
Więcej o poszczególnych rodzajach odpadów medycznych oraz o tym jak z nimi postępować dowiesz się we wpisie Segregacja, czyli sposób na oszczędności w trudnych czasach.
W klinikach medycyny estetycznej częstokroć możemy spotkać także specyficznego rodzaju odpady medyczne, tj. odpady farmaceutyczne – zaliczamy do nich przeterminowane lub niewykorzystane leki oraz ampułki z pozostałościami substancji czynnych. Należy również pamiętać o odpowiedniej segregacji środków dezynfekujących czy innych substancji wykorzystywanych do zapewnienia sterylności i bezpieczeństwa sali operacyjnej, czy pokoju zabiegowego.
Wymogi prawne dotyczące odpadów medycznych w branży medycyny estetycznej
Utylizacja odpadów medycznych oraz wymogi z nią związane zostały w sposób szczegółowy i wyczerpujący uregulowane przez prawo. Do najważniejszych aktów regulujących to zagadnienie zaliczamy m.in.:
- Ustawa o odpadach z dnia 14 grudnia 2012 roku – określającą zasady klasyfikacji i postępowania z odpadami;
- Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 5 października 2017 roku w sprawie szczegółowego sposobu postępowania z odpadami medycznymi – regulujące zasady przechowywania, transportu i utylizacji odpadów medycznych;
- Rozporządzenie Ministra Klimatu z dnia 2 stycznia 2020 roku w sprawie katalogu odpadów – określa kody odpadów medycznych, np. 18 01 03* (określone niebezpieczne odpady medyczne zakaźne), 18 01 09 (określone leki).
Każda klinika medycyny estetycznej jest zobowiązana do przestrzegania przepisów wynikających ze wskazanych aktów prawnych oraz do prowadzenia właściwej dokumentacji dot. odpadów w systemie BDO (Baza Danych o Produktach i Opakowaniach oraz o Gospodarce Odpadami). Wspomniane przepisy regulują nie tylko to, w jaki sposób określone odpady powinny być utylizowane, ale również m.in. sposób ich wstępnego gromadzenia do czasu ich odbioru i transportu do miejsca utylizacji. Ustawodawca przewidział różne typy opakowań na odpady, które należy oznaczyć w odpowiedni sposób, tj. m.in. właściwym kodem odpadów, ułatwiającym rozpoznanie potencjalnego zagrożenia związanego z daną kategorią odpadów obecnych w pojemniku lub worku.
Konsekwencje niewłaściwej utylizacji odpadów w klinikach beauty
Nieprawidłowe gospodarowanie odpadami medycznymi może wiązać się z poważnymi konsekwencjami zarówno dla samej placówki, jak i dla kadry zarządzającej czy właścicieli. Niewątpliwie jednymi z najbardziej dotkliwych sankcji są kary finansowe, których wysokość może sięgać kilkudziesięciu lub w skrajnych przypadkach kilkuset tysięcy złotych. Mogą być one nakładane m.in. przez inspektorów sanitarnych i ochrony środowiska, którzy regularnie kontrolują wytwórców odpadów medycznych.
W skrajnych przypadkach, związanych z wyjątkowo nieodpowiedzialnym gospodarowaniem odpadami, działającym na szkodę środowiska lub ludzi, osoby zaangażowane w pracę kliniki (a więc nie tylko kadra zarządzająca, lecz również jej „szeregowi” pracownicy) mogą zostać pociągnięte do odpowiedzialności karnej. Należy także pamiętać, że niewłaściwe gromadzenie czy transport odpadów może stanowić potencjalne źródło zakażeń, a w konsekwencji chorób, jak również stwarzać ryzyko znacznego zanieczyszczenia wód gruntowych i gleby – niektóre rodzaje odpadów chemicznych mogą bowiem prowadzić do wieloletniego skażenia określonych obszarów.
Odpowiedzialność placówek beauty – jak zapewnić zgodność z przepisami dotyczącymi odpadów?
Chcąc uniknąć nadmiernego zaangażowania czasowego w gospodarowanie odpadami w naszej placówce, najwygodniejszym i najbezpieczniejszym rozwiązaniem pozostaje nawiązanie współpracy z profesjonalną firmą zajmującą się odbiorem, transportem i utylizacją odpadów medycznych.
EKOMED-GO świadczy na rzecz swoich kontrahentów usługi z zakresu bezpiecznego odbioru i transportu odpadów medycznych celem ich dalszego unieszkodliwienia na terenie województwa śląskiego i małopolskiego, w zgodzie z najnowszymi wymogami prawnymi i dobrą praktyką. Współpraca z wyspecjalizowaną i doświadczoną organizacją pozwala na ograniczenie ryzyka związanego z odpadami obecnymi w naszej placówce poprzez ich regularny odbiór, zgodny z wcześniej ustalonym harmonogramem, jak również na zaopatrzenie kliniki w specjalistyczne opakowania dopasowane do rodzaju wytwarzanych odpadów oraz kompleksowe wsparcie w prowadzeniu dokumentacji BDO.
Dzięki współpracy z doświadczoną i rzetelną firmą możesz skupić się na rozwoju własnej działalności, unikając potencjalnych problemów związanych z nieprawidłowym gospodarowaniem odpadami medycznymi. W dobie dynamicznych zmian prawa i technologii, profesjonalne rozwiązania często pozostają najwygodniejszym wyborem pozwalającym na zapewnienie bezpieczeństwa pacjentów i personelu oraz na uniknięcie niepożądanych konsekwencji, które mogą mieć poważny wpływ na wizerunek kliniki i jej wiarygodność w oczach klientów.
Zespół EKOMED-GO
Bezpieczny transport i utylizacja odpadów medycznych dla Twojej firmy!
W daleko idącym uproszczeniu możemy wyróżnić trzy podstawowe grupy odpadów medycznych: zakaźne odpady medyczne, niebezpieczne odpady medyczne inne niż zakaźne oraz pozostałe odpady medyczne, wyróżniając w ramach każdej z tych grup odpady „ostre”, tj. odpady o ostrych końcach lub krawędziach oraz odpady „nieostre”, tj. nieposiadające takich właściwości.
Odpady muszą być przechowywane w specjalistycznych, odpowiednio oznaczonych workach lub pojemnikach dostosowanych do rodzaju i właściwości określonych odpadów.
Nieprawidłowe postępowanie z odpadami może skutkować surowymi karami finansowymi, a w skrajnych przypadkach nawet odpowiedzialnością karną nie tylko dla kadry zarządzającej, lecz także dla pozostałych pracowników. Co ważne, odpowiedzialność za wytworzone odpady ciąży na ich wytwórcy aż do chwili ich prawidłowego unieszkodliwienia, w związku z czym wybór rzetelnego i zaufanego partnera w gospodarowaniu odpadami staje się tym bardziej istotny.